اشتباهات طراحی رابط کاربری در وب سایت های بزرگ

 گاهی نکات طراحی رابط کاربری در وب سایت ها آنقدر ظریف است که حتی بزرگترین طراحان نیز از آن غافل می شوند.

دکمه مفهوم دارد:

یکی از نکاتی که در طراحی جیمیل رعایت شده، اما در سایت هات میل رعایت نشده است، استفاده از مفهوم دکمه است. دکمه در کلیه سایت ها مفهوم ثبت شدن را برای کاربر دارد. در حالی که لینک مفهوم منتقل شدن به صفحه دیگر را می رساند. اما گاهی طراحان این دو شیئ را جابجا استفاده میکنند. به شکل زیر توجه کنید. شما در هنگامیکه یک ایمیل باز است ، دکمه های زیر را در یاهو و جیمیل مشاهده میکنید. اما در صورتی که در هاتمیل باشید فقط چند لینک بالای صفحه می بینید. حتی من هم که با محیط هاتمیل مدت هاست کار میکنم، هنوز هنگامیکه روی لینک delete کلیک میکنم حس میکنم احتمال داره الان صفحه بره به یه آدرس دیگه.

نمایی از جی میل

نکته دوم : متمایز نبودن منوهای پایین افتادنی از لینک ها

در بالای صفحه ی ایمیل هاتمیل ، چند لینک وجود دارد بنام photos , messenger , … که هر کدام از آنها شامل گزینه های زیر مجموعه ای هستند. اما تا وقتی شما موس خود را روی آنها نگه ندارید، متوجه نمی شوید که اینها لینک نیستند به سرویس های دیگر مایکروسافت. بلکه منوهایی هستند که باز میشوند.

و حالا در جیمیل: هرجا منوی پایین افتادنی ای وجود دارد، با نشان دادن یک مثلث کوچک در کنارش، از لینک ها متمایز شده است و به همین جهت شما همیشه با یک نگاه تشخیص میدهید که آیا این متن لینک است یا منوی بازشو.

استفاده ی درست از عناصر در صفحه ، باعث میشود کاربر احساس راحتی کند و ناخودآگاه به استفاده از سرویسی که شما میدهید ترغیب شود. از مفاهیم User Interface درست استفاده کنید.

نویسنده: حسین شرفی

درباره نویسنده

"وب مثبت" فعالیت خود را از سال 91 آغاز کرد... شما در "وب مثبت" شاهد محتوای مرتبط با وب، شامل "آموزش اصول طراحی و مدیریت وب سایت" و همچنین "آخرین اخبار و حاشیه های دنیای وب" خواهید بود. WebMosbat.IR را به یاد داشته باشید...

نوشته های مرتبط

1 نظر

نظرات بسته است.