۲۰ اصول قیمت گذاری پروژه برای فری لنسرها

شما چقدر پول دریافت می کنید ؟ اگر شما یک فری لنسر یا آزاد کارهستید ، از شما می خواهیم که قبل از هر چیزی به این سوال پاسخ دهید. شما ممکن است پاسخ را نتوانید بدهید یا اصلا مایل نباشید آن را به دیگران بگویید ، زیرا قیمت گذاری خدمات یکی از سخت ترین مشکلاتی است که Freelancer ها با آن مواجه هستند.

این پست یک مقدار متفاوت است و به شما ترفندهایی برای قیمت گذاری موارد مختلف توسط فری لنسرها را یاد می دهیم تا آنها را در کارهای آینده خود به کار ببرید. شما نیاز نیست تمام این اصول را درون قیمت گذاریتان دخیل کنید و تمام این موارد تجربه های قیمت گذاری برای Freelancer حرفه ای است.

اصول قیمت گذاری

آیا شما مایل هستید بدانید فری لنسرهای مطرح و حرفه ای چگونه خدماتشان را قیمت گذاری می کنند؟ در زیر ما یک سری چک لیست برای شما قرار داده ایم که با استفاده از آنها می توانید خدمات خود را با قیمت درست و واقعی بررسی و به مشتری ارائه کنید.

۱- قیمت بر اساس کیفیت نه بر اساس حجم کاری

خودتان را تصور کنید که یک حجم بالایی از کار برای مشتری انجام دهید اما رقم کمی برای دستمزد به او پیشنهاد می کنید. پس باید قبول کنید که پس از کلی زحمت و گذشت زمان و خستگی بسیار مبلغ ناچیزی برای شما می ماند که حتی جبران کننده زمان و زحمتی که کشیده اید نیست. پس همیشه تمرکز کنید که کیفیت بالایی برای خدمات خود قرار بدید و مبلغ مناسب و رو به بالایی را به مشتری ارائه دهید.

۲- قیمت شما باید هزینه های شما را پوشش داده و مقداری هم سود ده باشد

در حالی که ممکن است این مورد از نظر شما آشکار و واضح باشد اما بسیاری از فری لنسرهای جدید و تازه کار قبل از اجرا اصلا به آن فکر هم نمی کنند. پس شما درست عمل کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که رقم دریافتی شامل هزینه های روزانه و ضروری شما نیز باشد.

۳- به طور منظم قیمت های خود را بروز کنید

آیا شما هنوز با همان قیمت های سال گذشته کار می کنید ؟ افزایش قیمت به همراه افزایش کیفیت مانند راه رفتن روی خط های قرمز و خطوط ممنوعه فری لنسرهاست. به علاوه ارزش کار شما امسال نسبت به سال قبلی بیشتر است چون تجربه بیشتری در طی یکسال کسب کرده اید.

۴- برای شغل خود حتما یک قیمت پایه تعیین کنید

اغلب مشتری ها آینده نگر هستند و علاقه مندند حتما از شما تخفیف اساسی در حد ۹۰ درصد بگیرند. پس حتما برای کار خود یک قیمت پایه تعیین کنید و هیچ وقت کاری زیر آن قیمت قبول نکنید.

۵- مشخص نکردن قیمت برای پروژه هایی بدون دامنه مشخص

شما حتما باید بدانید که چه مقدار کار و صفحاتی نیاز است از سمت شما طراحی شود ، سپس قیمت ارائه کنید. دقت کنید اگر پروژه ای را قبول کردید که محدوده مشخصی نداشت ، هیچ وقت قیمت نهایی و فیکس شده ارائه نکنید. چون ممکن است پروژه خیلی حجیم تر از دید شما باشد. برای اینگونه پروژه ها سعی کنید قیمت را به صورت یک قیمت پایه و یک حداکثر قیمت ارائه کنید و بعد از اتمام کار مبلغی مابین حداقل و حداکثر را از مشتری دریافت کنید.

۶- دریافت مبالغ بیشتر از کارفرما بابت کار اضافه

حتما با کارفرما مشخص کنید که طی یک حیطه زمانی مشخص به کار آنها می پردازید و اگر کارفرما درخواست کار در زمانی خارج از زمان مشخص شده داشت ، حتما هزینه آن را مشخص و دریافت کنید. با این کار شما می توانید هم مدیریت زمان داشته و در زمان های اضافی کارهای بیشتری انجام دهید و درآمد کسب کنید.

۷- کار رایگان درآمدی ندارد

این را در نظر بگیرید اگر کاری را رایگان انجام دهید ۹۹ درصد موارد هیچ درآمدی نخواهید داشت. پس تاکید می کنم کار رایگان مساوی است با درآمد صفر.

۸- برای چیزی جزء پول کار نکنید

یکی از تجارب مهم فری لنسرها همین گزینه است . اگر مشتری به شما پیشنهاد ارائه کالا با خدماتی در قبال کار شما داد ، هرگز قبول نکنید ، چون حتما آن را می توانید با درآمد کسب شده خریداری کنید. این عمل شما باعث حرفه ای شدن و حرفه ای عمل کردن شما می شود. در اکثر مواقع هم مشتری ها در قبال کالایی که به شما می دهند انتظار کاری فراتر از مبلغ کالا دارند ، پس هیچ وقت این کار را انجام ندهید.

پروژه رایگان

۹- قیمت شما راهنمای شماست

به یاد داشته باشید قیمت های شما راهنمای کاری شما هستند. پس به عنوان فری لنسر روی آن کنترل دارید. اگر شما حس می کنید قسمتی از یک پروژه نسبت به دیگر قسمت های آن سخت تر است ، کافیست انرژی بیشتری که برای آن قسمت می گذارید را بیشتر قیمت دهی کنید تا متناسب با زحمات شما باشد.

۱۰- مبلغ را حدسی اعلام نکنید

ممکن است شما بخواهید به مشتری یک شکل کلی از کار را ارائه کنید ، پس حتما سعی کنید تا وقتی یک محدوده معین از کار را با جزئیات دقیق بررسی نکرده اید ، قیمت اعلام نکنید تا ذهینت مشتری برای بالا و پایین شدن قیمت نسبت به شما تغییر نکند.

۱۱- اطلاع پیدا کردن از قیمت های رقبا

به عنوان یک فری لنسر شما حتما باید بدانید که همکاران و رقبای شما برای خدماتشان چه مبلغی از مشتری دریافت می کنند. شما می توانید این قیمت ها را از طریق سایت های خود فری لنسرها یا تماس با مشتریان آنها بدست بیاورید.

۱۲- درک پکیج قیمت ها

بسته های قیمت خدمات به کاربران می تواند یک انگیزه بزرگ و بررسی بدهد که با شما همکاری کنند یا خیر. اما مهم این است که انواع و اقسام سلیقه ها را درون پکیج قیمت ها در نظر بگیرید تا نظر همه مشتریان را جلب نمایید. اطمینان حاصل کنید بسته ای که درست می کنید مناسب کسب و کار واقعی شما باشد.

۱۳- تعیین مدت زمان محدود برای آفرهای ویژه

آخرین چیزی که شما نیاز دارید اینست که یک مشتری خلاق ۲ سال پیش قیمت آفرهایتان را ببیند و بر اساس آن بیاید امسال به شما کار بدهد و ببیند قیمت ها بالا رفته و وجهه کاری شما در ذهنش خراب می شود. پس اگر در مناسبت ها قیمت ها را کاهش می دهید حتما ذکر کنید تا چه تاریخی این قیمت ادامه دارد.

۱۴- دریافت مبالغ بعد از اتمام کار

برخی از فری لنسرها هستند که ابتدا کار مشتری را طراحی کرده و در مرحله آخر مبالغ را دریافت می کنند. بسیاری از بیزینس ها و کارهای دیگر وقتی مبالغ را در آخر کار دریافت می کنند مبلغی را بالاتر از قیمت توافق کرده از مشتری دریافت می کنند. پس شما هم اگر به فری لنسری به عنوان شغل نگاه می کنید می توانید مبلغ را در آخر کار دریافت کرده و با مشتری هم طی کنید که فلان مقدار به مبلغ نهایی اضافه می شود.

۱۵- دریافت مبالغ بیشتر برای کارهای شلوغ و درهم

اگر شما پروژه ای را قبول کردید که درست کنید و مشکلاتش را رفع کنید و همچنین با یک کار نامنظم و شلوغ طرف هستید ، باید طبق اصول ابتدا آن را بررسی کنید و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ را بالاتر از قیمت مدنظرتان اعلام کنید. چون مطمئنا در حین کار با مشکلاتی روبرو می شوید که تصمیم می گیرید که برای مشتری قیمت را بالا ببرید و چون مشتری قبول نمی کند ، شما می مانید و زحمات کشیده شده و دست خالی!

۱۶- قیمت پایین به معنای مشتریان بیشتر نیست

این درک نادرست و رایج میان برخی از اعضای جامعه فری لنسرها دیده می شود که فکر می کنند هر چقدر قیمت را پایینتر بدهند مشتری بیشتری جذب می کنند و این تفکر لزوما درست نیست. بعضی از اوقات باید از دید مشتری هم نگاه کرد. وقتی شما قیمت پایین ارائه می کنید از دید کارفرما و مشتری شما تخصص بالایی ندارید و به همین علت قیمت کمتری به عنوان دستمزد دریافت می کنید و این تفکر مشتری قابل احترام است. چون فری لنسرهای متخصص برای کاری که انجام می دهند ارزش قائل بوده و قیمت درستی ارائه می کنند.

قیمت مناسب

۱۷- اگر مشتریان شما می گویند رتبه کاری شما پایین است آن را قبول کنید

این یک نشانه مطمئن برای این است که شما بدانید باید نرخ بهره وری و کیفیت کاری خود را افزایش دهید و به حرف مشتریان و کاربران اعتقاد داشته باشید و در صدد رفع آن برآیید. به یا داشته باشید کاربران در مورد مشکلات شما زیاد صحبت نمی کنند و اگر چنین کابری را یافتید که مشکلات شما را گوشزد کرد حتما از او قدردانی کنید و اصلا ناراحت نشوید.

۱۸- پیگیری زمان برای درک راه دست

اگر شما زمان خودتان را مدیریت نمی کنید پس چگونه می خواهید بدانید در چه ساعاتی از روز برای کسب درآمد مشغول شوید ؟ خوشبختانه تعداد زیادی ابزار آنلاین برای کمک به شما در مدیریت زمان و اینکه در طول روز چه کارهایی انجام داده اید وجود دارد . پس از آنها استفاده کنید.

۱۹- اگر یک پروژه دارید که بابت مبلغ رد شده است

من می دانم که اگر پروژه شما رد شود عمیقا ناراحت می شوید اما شما روی قیمت خودتان ثابت بمانید و پابرجا باشید. اگر هم قیمت شما جزء موارد اصلی از نظر کارفرما است که رد شده ، پس احتمالا این کارفرما یک مشتری خوب برای شما نیست.

۲۰- درک مدت زمان صرف شده پروژه و مبلغی که دریافت می کنید

ساعات صرف شده و مبلغ پروژه یکی از مباحث داغی است که هر روزه فری لنسرها در مورد آن با هم صحبت می کنند ، یکی قیمت روز را به ساعت ترجیح می دهد و بالعکس. نظرات در این زمینه متفاوت است ولی چیزی که شما باید به یاد داشته باشید اینست که حتما این کار از بهترین کارهای شما باشد.

نوبت شماست

من امیدوارم با خواندن مطالب با برخی از راز و رمزهای قیمت گذاری پروژه ها آشنا شده باشید و بررسی کنید کدامیک را باید در قیمت گذاری خود دخیل کنید.

حال اگر شما به عنوان یک Freelance موارد دیگری را برای قیمت گذاری مد نظرتان قرار می دهید حتما آن را برای ما از قسمت نظرات و دیدگاه ها اعلام کنید.

منبع: وب هاب

درباره نویسنده

"وب مثبت" فعالیت خود را از سال 91 آغاز کرد... شما در "وب مثبت" شاهد محتوای مرتبط با وب، شامل "آموزش اصول طراحی و مدیریت وب سایت" و همچنین "آخرین اخبار و حاشیه های دنیای وب" خواهید بود. WebMosbat.IR را به یاد داشته باشید...

نوشته های مرتبط